reede, juuli 17, 2009

40 aastat Apollo 11 lennust - Apollo 15

1971. aasta juulis astusid Apollo 15 missiooni käigus Kuu pinnale astronaudid David Scott ja James Irwin, keda ootas orbiidil Alfred Worden[1]. See oli esimene kord, kui astronautidel oli pikemate uurimisretkede jaoks kaasas kuuauto, viimane oli suureks abiks vulkaanilise Hadley kanali uurimisel. Pildil[2] on Irwin kuuautoga kanali serval.

Hadley kanal on umbes 80 kilomeetri pikkune sissevajunud laavatunnel, mille seintel paljastuvad erinevate laavavoolude kihid. Need voolud kujundasid Kuu tasandikke esimese paarisaja miljoni aasta vältel peale ta tekkimist ning nagu igasuguste geoloogiliste kihtide uurimine, on Hadley kanali seintelt kaasatoodud kivid aidanud mõista Kuu varajast ajalugu.

Muude läbiviidud katsete hulgas oli huvitav Kuu atmosfääri rõhu mõõtmine. Kuu nõrgas gravitatsiooniväljas ei püsi gaasi osakesed kuigi kaua, enne kui kas oma soojusliikumise või päikeselt tuleva osakeste voo käes minema lendavad. Samas aga tuleb Kuu atmosfääri pidevalt pisut osakesi juurde, meteoriitide plahvatustest ja tõenäoliselt ka Kuu enda sisemusest. Ära- ja juurdevoolu tasakaal määrab Kuu atmosfääri tiheduseks öösel 200000 osakest kuupsentimeetrile, mis on sada triljonit korda vähem Maa atmosfääri tihedusest[3].

Järgnevas videos[4] näitab David Scott väga teravmeelselt, et Galileo Galileil oli õigus, kui ta väitis et rasked ja kerged kehad langevad ühesuguse kiirendusega :)

Viited:
[1] - "Apollo 15", Wikipedia, vaadatud 2009.07.16
[3] - "Apollo 15 experiments: cold cathode gauge", Lunar and Planetary Institute, vaadatud 2009.07.17
[4] - "Apollo 15 Hammer and Feather Experiment", YouTube kanal "thehoaxbuster", vaadatud 2009.07.16, (c) NASA

1 kommentaar:

Armada ütles ...

Mulle väga meeldib see teatud rahulolu astronaudis, kes selle lihtsa katse läbi viis... väga optimistlik ja siiras! :D